Unavených ľudí pribúda, ako bojovať proti stresu?

Stres. Je starý ako ľudstvo samo a v posledných rokoch sa skloňuje azda vo všetkých pádoch.

Prenasleduje nás už od praveku.  Predovšetkým v spojení s hektikou v práci a nedostatkom času na oddych. Ľudia sú celkovo viac pod tlakom a zažívajú stresové situácie denne. Stres nás skrátka môže dostihnúť kdekoľvek a kedykoľvek. Ak stres pôsobí dlhodobo, nahromadená energia, ktorá sa nezužitkuje, sa podieľa na rozvoji rôznych civilizačných chorôb, najmä srdcovocievnych ochorení, ochorení tráviaceho systému alebo psychických ochorení. Odpoveď na stres je u každého človeka odlišná. Svoju úlohu hrá genetická predispozícia, prístup k životu, výchova. Zistilo sa tiež, že podnet primeraný pre zdravého môže byť nadmerný pre oslabený organizmus. Krátkodobý stres je prospešný a vybudí k vyššiemu výkonu, ale ak pretrváva, môže dôjsť k poškodeniu zdravia. Je zložité definovať pojem stresu. Zjednodušene ho možno označiť ako všetko, čo nás núti prispôsobiť sa novým okolnostiam alebo všetko, čo nám spôsobuje preťaženie. Je to ako keby reakcia organizmu na nadmernú záťaž.

Zdravý človek dokáže lepšie odolávať stresu. Práve preto je jedným z preventívnych opatrení potreba sa zdravo stravovať. Zdravá a vyvážená strava dodá vášmu telu nevyhnutné vitamíny a ďalšie látky. Proti stresu pôsobí najmä vitamín C, ktorý obsahuje najmä ovocie, konkrétne citrusové plody. V strave by nemali chýbať napríklad ani ryby. Sú významným zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktoré prispievajú k vitalite organizmu, dodávajú mu potrebnú energiu. Takisto spánok je jedným zo zásadných preventívnych krokov. Pokojne aj kratší popoludňajší odpočinok prispieva k vyššej odolnosti organizmu voči stresu. Pohybom zasa  telo produkuje endorfíny. Po fyzickom výkone je naša myseľ oveľa menej náchylná na stres.

Prežívame ho pri každom pocite radosti, žiaľu, napätí, strachu či úzkosti. Pre väčšinu z nás je súčasťou každodenného života a nedá sa mu vyhnúť úplne, hoci mu môžeme do istej miery predchádzať. Môžeme ho predvídať, zmierniť reakciu naň, ba dokonca môžeme sa s ním aj zmieriť, teda akceptovať ho. Ale úplne ho vymazať zo svojho života nie je žiaduce. Bez neho by sme stagnovali, zostali stále na tej istej úrovni, nevyvíjali by sme sa. Stres patrí k životu, ale mal by byť primeraný.

Dôležité je uvedomiť si, že stres nám nespôsobuje situácia samotná, ale práve tieto automatické myšlienky, ktoré sú spravidla negatívne. Ak dokážeme kontrolovať automatické myšlienky, dokážeme tým kontrolovať to, či nás nejaká situácia bude stresovať alebo nie. Je dôležité uvedomiť si aj to, že môžeme občas robiť chyby a nijako to neznižuje našu ľudskú hodnotu. Nič zlé sa nestane ak nás niekto na svete nebude mať rád, prípadne si občas pomyslí niečo zlé. Nie je to dostatočný dôvod k tomu, aby sme si ničili svoje vlastné zdravie ak sa nad tým budem trápiť. Podobným spôsobom je potrebné prehodnotiť všetky negatívne automatické myšlienky, ktoré nás napadnú. Uvidíte, že sa zlepší Váš pocit kontroly nad situáciou a miera stresu bude oveľa nižšia.  Zdravá dôvera v seba samého je základom toho, aby sme sa dokázali lepšie vysporiadať so stresovou situáciou.

er, foto tasr

Pozri tiež

Program Divadla Akadémie umení

Divadelná sezóna sa nám rozbehla a my sa tešíme na Vašu návštevu. V mesiaci október …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *