Banskobystrická župa pokračuje v historicky najväčšej rekonštrukcii ciest

Takmer 600 kilometrov zrekonštruovaných ciest II. a III. triedy z vlastných zdrojov bude mať na svojom území Banskobystrický samosprávny kraj ku koncu tohto kalendárneho roka. Súčasné vedenie župy s masívnou obnovou cestnej siete začalo ešte v roku 2017 a za posledné roky ide o historicky najväčšie investície. K nim pribudne aj ďalších vyše 120 kilometrov úsekov, na ktoré sa kraju podarilo získať 36,4 milióna eur z európskych peňazí.

Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) pokračuje v historicky najväčšej rekonštrukcii cestnej siete na svojom území. Do konca tohto kalendárneho roka tu budú môcť motoristi využívať celkovo 559,753 kilometrov zrekonštruovaných ciest, do ktorých išlo z vlastného rozpočtu župy viac ako 57,4 milióna eur.

„Kvalitné cesty sú jedným zo základných predpokladov pre rozvoj kraja. Bez vyhovujúcej cestnej siete je náročné prilákať investorov, ktorí vytvoria nové pracovné miesta a dajú tak ľuďom možnosť nájsť si prácu bez potreby sťahovať sa. Našim cieľom bolo a stále je vytvoriť z kraja dobré miesto pre život, kde chcú mladí ľudia žiť a zakladať si rodiny. K tomu, okrem iných vecí, potrebujeme aj dobré cesty,“

povedal predseda BBSK Ján Lunter.

Ten upozornil aj na to, že kraju sa podarilo po rokoch, kedy boli európske peniaze pre BBSK zablokované, získať z eurofondov takmer 36,4 milióna eur práve na rekonštrukcie ciest a mostov.

„V rámci IROP I plánujeme začať s rekonštrukciami ešte v tomto roku. Pôjde celkovo o rekonštrukciu 83,108 kilometrov ciest, v rámci ktorej zrekonštruujeme aj 27 mostných objektov. V budúcom roku začneme rekonštruovať ďalších 38 kilometrov ciest a 27 mostov v rámci IROP II,“

povedal Ján Lunter.

Vďaka peniazom z eurofondov má začať ešte tento rok dlho očakávaná rekonštrukcia cesty II. triedy medzi Breznom a Čiernym Balogom či cesty III. triedy medzi Utekáčom a Kokavou nad Rimavicou.

„V pláne je tento rok aj začiatok rekonštrukcie v úseku cesty II/585 Pôtor – Dolná Strehová – Lučenec a II/591 cestný násyp pred obcou Horný Tisovník. Z eurofondov máme počas tohto a budúceho roka v pláne začať rekonštrukcie ciest v celkovej dĺžke 121,263 kilometrov,“

doplnil banskobystrický župan.

Okrem toho prejde do konca leta v kraji rekonštrukciou aj ďalších 65,5 kilometrov ciest I. triedy za takmer 20 miliónov eur, ktorú pripravuje a financuje vláda.

Rekonštrukcie vo všetkých okresoch

Tento rok súťaží Banskobystrický samosprávny kraj rekonštrukcie viac ako 65 kilometrov ciest v celkovej hodnote vyše 8,5 milióna eur.

Pokračovať budú tiež rekonštrukcie na cestách, pri ktorých župa zhotoviteľa vysúťažila ešte vlani, no poveternostné podmienky už nedovolili práce zahájiť – v tomto prípade ide o ďalších viac ako 50 kilometrov a sumu presahujúcu 5,5 milióna eur.

„Stavebné stroje stretnú počas sezóny obyvatelia kraja vo všetkých okresoch. Jedným z úsekov, ktorý prejde rekonštrukciou, je aj táto takmer štyri kilometre dlhá cesta medzi Hronsekom a Vlkanovou. V okrese Banská Bystrica zrekonštruujeme tiež  napríklad takmer šesťkilometrový úsek od Sládkovičovej ulice cez Kremničku až po Badín či úseky ciest v Rakytovciach, Oravciach a Hrochoti,“

povedal na dnešnom tlačovom brífingu podpredseda BBSK Ondrej Lunter.

Peniaze z rozpočtu pritom kraj do jednotlivých okresov rozdeľuje podľa presne stanoveného kľúča a v spolupráci s odborníkmi i poslancami Zastupiteľstva BBSK (ZBBSK).

„Ako predseda komisie dopravy a poslanec za obvod Banská Bystrica vítam aktivity, ktoré samosprávny kraj vyvíja v oblasti rekonštrukcie ciest. Za posledné roky sa nám podarilo zrekonštruovať stovky kilometrov úsekov, z ktorých mnohé na opravu čakali dlhé roky. Takto rozsiahlu rekonštrukciu ciest môžeme uskutočniť aj vďaka bezúročnej pôžičke, ktorú predchádzajúca vláda poskytla samosprávnemu kraju vo výške 33 miliónov eur. Veľmi ma teší, že kraj k rekonštrukciám pristupuje systémovo a zvolil spravodlivý kľúč pre rozdeľovanie peňazí do jednotlivých okresov. Ten zohľadňuje nielen množstvo ciest v okrese, ale aj hustotu dopravy, na základe percentuálneho podielu počtu obyvateľov,“

povedal predseda Komisie dopravy ZBBSK Jakub Gajdošík.

„Samosprávne kraje prevzali kedysi majetok od štátu s obrovským investičným dlhom, ktorý sa desiatky rokov snažia všetky župy na Slovensku dobiehať. Je dôležité, že sa nám to za posledné roky darí veľmi rýchlo a hlavne kvalitne. Často bývala v minulosti otázna kvalita práce a teda výsledok vidíme v praxi, že po pár rokoch boli cesty opäť v zlom technickom stave. Aktuálne Banskobystrická župa zavádza nové technológie do rekonštrukcií ciest a zvyšuje kvalitu komunikácií, vďaka čomu sa môžeme zodpovedne pozrieť do očí obyvateľom, ale aj k tým, ktorí poskytli financie BBSK mimo našich rozpočtových možností. Možno by štát mohol prehodnotiť návratné finančné zdroje pre našu župu a prísť si pozrieť, koľko sa toho podarilo a zvážiť odpustenie ich splácania, keďže len úspešne opravujeme zanedbaný stav z obdobia, kedy za cesty zodpovedal štát. Poukazovali sme na to aj cez iniciatívu Cesty pre Slovensko, do ktorej sa zapojili primátori, starostovia, ale aj poslanci z kraja,“

doplnil Martin Turčan z finančnej komisie ZBBSK.

Unikátna technológia

Pri rekonštrukcii vybraných úsekov ciest, napríklad aj na ceste medzi Hronsekom a Vlkanovou, použije zhotoviteľ – spoločnosť Viakorp, unikátnu technológiu recyklácie za studena. Táto technológia zvýši životnosť rekonštruovaných ciest aj vďaka tomu, že sa odfrézuje hrubšia časť vozovky.

Dôležitý je aj jej ekologický aspekt – na stavenisko sa totiž nedováža žiadny nový stavebný materiál, ale len spojivo, ktoré sa zamiešava do pôvodného krytu a zavalcuje.

„Ako regionálna firma a zároveň ako občan kraja som veľmi rád, že Banskobystrický samosprávny kraj patrí k tým najaktívnejším na Slovensku, čo sa týka objemov rekonštruovaných ciest. Veľmi dobre tiež ako občan vnímam, že ide o efektívnu rekonštrukciu s použitím moderných technológií, ktoré sú dnes už na západe bežné a aj vďaka tomuto kraju sa to dostáva na Slovensko,“

povedal konateľ spoločnosti Viakorp Ján Bohovic.

Na stavbe cesty medzi Hronsekom a Vlkanovou navyše spoločnosť využíva úplne nový stroj, ktorý dokáže robiť recykláciu v jednom kroku.

„O dve tretiny skracujeme dĺžku stavby a predlžujeme životnosť podloží o 15-20 rokov. Nevznikajú zbytočné odpady odvážaním materiálu zo stavby, ale tento materiál sa zapracováva, podklady sa regenerujú a na to sa položí len klasický asfalt, na ktorý sú ľudia zvyknutí,“

uzavrel Ján Bohovic.

TS BBSK, Lenka Štepáneková

Pozri tiež

Archeológia v Stredoslovenskom múzeu priblíži spôsoby odievania v dávnej minulosti

Móda je neodmysliteľnou súčasťou našich životov už od nepamäti. Neustále sa vyvíja a odzrkadľuje aktuálne obdobie. …

Jeden komentár

  1. p. Gajdošík sľuboval do júla 2020 dokončenie malého severného obchvatu do Sásovej, aby sa odľahčila konečne cesta cez Kostiviarsku, no ostalo ako vždy len pri sľube a klamaní voličov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *