Banskobystrický samosprávny kraj zabezpečil online tlmočnícku službu do posunkovej reči pre nepočujúcich v kraji

Banskobystrický samosprávny kraj od mája začal spolupracovať s neverejným poskytovateľom ALIA SK, ktorý ponúka ľuďom so sluchovým postihnutím  online tlmočnícku službu. Mobilná aplikácia v mobile nepočujúceho zabezpečí nepretržité rezervovania tlmočníka. Aplikácia funguje obojsmerne, vedia ju využívať nepočujúci, ktorí majú mobilnú aplikáciu vždy so sebou pre použitie kdekoľvek je potrebné.

Na Slovensku žije približne 15 000 nepočujúcich a približne 500 000 nedoslýchavých ľudí. Na celom Slovensku pritom pôsobí približne 50 certifikovaných tlmočníkov.

Banskobystrický samosprávny kraj od mája začal spolupracovať s neverejným poskytovateľom ALIA SK, ktorý ponúka ľuďom so sluchovým postihnutím  online tlmočnícku službu.

V posledných rokoch BBSK ľuďom so sluchovým postihnutím neposkytoval žiadnu tlmočnícku službu, preto v súčasnosti zazmluvnil spoločnosť ALIA SK, ktorá je poskyvateľom tlmočníckych služieb na 668 hodín do konca tohto kalendárneho roka, ktoré bude kraj zároveň financovať.

„Nie každý sluchovo postihnutý človek si môže dovoliť samostatne platiť tlmočnícke služby a v žiadnom prípade nechceme, aby ľudia odkázaní na pomoc boli diskriminovaní podľa toho, či si službu môžu dovoliť alebo nie,“

povedala riaditeľka odboru sociálnych služieb a zdravotníctva na Úrade BBSK Denisa Nincová.

Služba funguje veľmi jednoducho: Človek si stiahne bezplatnú aplikáciu a zaregistruje sa. Vďaka registrácii dokáže program neskôr pre poskytovateľa robiť štatistiky o dopyte užívateľov – má totiž informáciu, kto volal, z akého mesta či kraja, ako dlho využíval službu tlmočenia a rovnako aj v akej oblasti potreboval tlmočenie.

Človek zadáva oblasť, v ktorej žiada tlmočiť: lekár, úrad, pohotovosť, ostatné. V prípade „pohotovosti“ sa tlmočníkovi zobrazí prichádzajúci hovor ako urgentný, a teda tlmočník vie uprednostniť takúto požiadavku pred ostatnými.

BBSK poskytuje príspevok na tlmočenie bez ohľadu na to, v akej oblasti občan potrebuje tlmočenie.

Do budúcna sa počíta aj so špecializáciou jednotlivých tlmočníkov, teda napríklad na tlmočenie u lekára by mal tlmočník ovládať okrem tlmočenia aj danú oblasť, čo by bolo výhodou, rovnako pre služby bankovníctva či vybavovania na úradoch. Online tlmočnícka služba DEAFCOM vznikla ako pomoc nepočujúcim a nedoslýchavým v roku 2015. Je vhodná najmä pre krátke interakcie, kde by bolo osobné využitie tlmočníka nepraktické kvôli dlhému dochádzaniu.

Mobilná aplikácia v mobile nepočujúceho zabezpečí nepretržité rezervovania tlmočníka. Aplikácia funguje obojsmerne, vedia ju využívať nepočujúci, ktorí majú mobilnú aplikáciu vždy so sebou pre použitie kdekoľvek je potrebné, alebo je možné aplikáciu využiť na úrade alebo vo firme, kde môžu zamestnanci vďaka spojeniu s online tlmočníkom vyhovieť aj nepočujúcim návštevníkom.

„Chceme zaistiť, aby každý nepočujúci zákazník a kolega mal plnohodnotný servis či už na úrade, v banke alebo v obchode,“

povedal projektový manažér DEAFCOM Robert Šarina.

TS: Marcela Glevická, ilustračné foto: redakčné

Pozri tiež

V roku 2020 kraj investuje 58 037 000 eur do rekonštrukcie ciest, zariadení sociálnych služieb, stredných škôl či obnovy kultúrnych pamiatok

Aj v roku 2020 sú pre Banskobystrický samosprávny kraj prioritou bezpečnejšie cesty, kvalitnejšie sociálne služby …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *