Pancierový vlak Štefánik: Od výroby po súčasnosť

Pancierové vlaky zohrali počas Slovenského národného povstania významnú úlohu. V železničných dielňach vo Zvolene boli v dobe od 4. septembra 1944 do polovice októbra 1944 postavené dovedna tri improvizované pancierové vlaky – Štefánik, Hurban a Masaryk. Pred pár dňami sa stali súčasťou Skanzenu ťažkej bojovej techniky v areáli Múzea SNP vagóny prvého z nich.

Podstatná časť povstaleckých bojov prebiehala na rozsiahlom území stredného Slovenska. Keďže je toto územie hornaté a už v tej dobe sa vyznačovalo hustou sieťou železníc s množstvom tunelov, kde mohli byť vlaky ukryté pred leteckými náletmi, predstavovali pancierové vlaky pre velenie 1. československej armády širokú možnosť využitia v ofenzívnej činnosti.

Pri stavbe pancierového vlaku Štefánik chýbala robotníkom nielen dokumentácia a skúsenosti s podobnou prácou, ale najmä vhodný materiál na opancierovanie. Preto bol naň použitý obyčajný kotlový plech z Podbrezovských železiarní, ktorý sa bežne používal pri opravách lokomotív. Na jeho stavbe sa podieľali aj evakuovaní pracovníci zo železničných dielní vo Vrútkach a napriek komplikáciám trvala jeho stavba len 14 dní. Výzbroj tvoril čs. horský kanón vzor 15, kalibru 75 mm v čelnej stene delového vozňa, 2 kanóny kalibru 37 mm v tankových vozňoch a 10 ťažkých guľometov kalibru 7,92 mm. Veliteľom vlaku bol kpt. F. Adam, zástupcom veliteľa npor. A. Tököly a posádku tvorilo okolo 70 mužov. Skúšobnú jazdu a ostré streľby absolvoval na úseku Zvolen – Krupina. Dňa  27. septembra 1944 bol nasadený na úseku Hronská Dúbrava – Kremnica. Pri Starej Kremničke zasiahol do ťažkých bojov povstaleckých ozbrojených síl s nemeckými jednotkami, postupujúcimi od Handlovej smerom na Zvolen, kde poskytol delostreleckú podporu pechote a ľahkým tankom. Bolo to vôbec prvé nasadenie improvizovaného pancierového vlaku počas SNP. Pri presune, v Hronskej Dúbrave, bol poškodený pri náletoch nemeckých lietadiel predsunutý (tzv. tykadlový) vozeň. Po jeho oprave vo Zvolene zasiahol do bojov pri Žiari nad Hronom, Jalnej a Hronskej Dúbrave, odtiaľ sa 18. októbra 1944 presunul ku Krupine, kde zasiahol do bojov proti bojovej skupine SS Schill a 20. októbra 1944 do bojov o Dobrú Nivu, kde ho opäť viackrát napadlo nemecké letectvo. Keď sa nemecké jednotky priblížili ku Zvolenu, 25. októbra 1944 opustil mesto a presunul sa do Banskej Bystrice. Odtiaľ potom do Uľanky, kde ho však zablokovali ustupujúce vlakové súpravy. Posádka znehodnotila zbrane a najdôležitejšie súčiastky, aby sa nedostali do rúk nepriateľa a prešla na partizánsky spôsob boja v horách.

Myšlienka rekonštrukcie pancierového vlaku Štefánik sa zrodila v roku 2009. Pracovníci Múzea SNP v Banskej Bystrici a členovia Klubu historickej techniky vo Zvolene plánovali spojazdniť túto historicky jedinečnú pamiatku pri príležitosti 65. výročia SNP. Existujúce tri vagóny boli však už roky nepoužívané a podpísal sa na nich zub času. Originálny guľometný vagón, tankový vagón a delový vagón boli premiestnené do dielní Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia vo Zvolene, kde v druhej polovici júna 2009 začali zamestnanci ZSSK CARGO a nadšenci z Klubu historickej techniky náročnú rekonštrukciu. Keďže išlo o vagóny zo začiatku štyridsiatych rokov, dokonca tankový vagón pochádzal z roku 1908, rekonštrukčné práce sa týkali všetkých častí – od podvozku, cez pojazdy a brzdy až po samotnú konštrukciu. Rekonštrukčné práce sa podarilo zrealizovať za krátky čas, už pár dní pred oslavami SNP skompletizovaný pancierový vlak s parnou lokomotívou absolvoval svoju prvú jazdu. Počas osláv SNP v Banskej Bystrici v auguste 2009 bola súprava Štefánik predstavená verejnosti.

V roku 2009 sa vlak Štefánik predstavil aj v improvizovaných bojoch pri obci Stará Kremnička, kde zožal veľký úspech. Nasledovala jeho takmer 6-ročná púť po Slovensku ale aj zahraničí, kde okrem prezentačnej úlohy plnil aj vzdelávaciu funkciu. V sobotu 2. mája 2015 skončila jeho púť prevozom zo Zvolena do Skanzenu ťažkej bojovej techniky Múzea SNP v Banskej Bystrici.

(pef)

Pozri tiež

V Mestskom parku pribudla zeleň

Počas uplynulých rokov sme pristúpili k revitalizácii zelene v Mestskom parku, na základe čoho museli byť vyrúbané …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *