M. Žbirka pokrstil v Bratislave svoj životný príbeh Zblízka

Zaujímavú knihu o svojom živote uviedol v utorok (15.11.) v Bratislave spevák a skladateľ Miro Žbirka. Publikáciu Zblízka, ktorá je tiež autentickým príbehom o začiatkoch a vývine slovenského popu, napísal český hudobný publicista Honza Vedral (1981).

„Keď som mu vysvetľoval realitu minulosti, niekedy bol veľmi prekvapený a ja som si spomínal aj na veci, ktoré by som radšej zabudol,“

uviedol Žbirka ku genéze knihy, ktorá mapuje podľa autora jeden z najúžasnejších príbehov československej populárnej hudby. Myšlienka vytvoriť biografiu, ktorej osnovu tvoria jednotlivé Žbirkove nahrávky, sa zrodila na palube lietadla mieriaceho do Londýna. Generačne mladší Honza Vedral sa chystal navštíviť Mekyho, ktorý práve pracoval na albume v legendárnom štúdiu Abbey Road.

„Fascinovali ho veci, o ktorých som si myslel, že sa len letmo zmienim. Použil som výraz Sovietsky zväz, a u toho sa na dva dni zastavil a chcel vedieť všetko. Bol som šokovaný, pretože na to sa ma dovtedy nikto tak nepýtal. V knihe sú momenty, ktoré som nikomu nepovedal, pretože Honza mi naozaj kládol iné otázky. Vytiahol zo mňa veci, ktoré som si úspešne nechával pre seba,“

komentoval vznik zaujímavej publikácie Meky Žbirka, ktorý v nej otvorene hovorí o rozličných peripetiách svojho života. Nevyhýba sa ani ťažkým okamihom, ako bola smrť jeho staršieho brata, ktorá ho ťažko zasiahla a z ktorej sa dokázal dostať hlavne vďaka hudbe.

Hoci autor spomína všetky kľúčové udalosti v spevákovom súkromnom živote, pozornosť je sústredená na jeho hudobnú kariéru. Publikácia približuje Žbirkov rýchly štart aj nečakaný koniec v slávnom Moduse, spoluprácu s Kamilom Peterajom či vzťah s Marikou Gombitovou a Lacom Lučeničom. Pripomína víťazstvo na Bratislavskej lýre, zisk Zlatého slávika aj moderovanie hudobnej relácie Rhytmick. Zvlášť mladý čitateľ sa vďaka knihe môže dozvedieť, ako to fungovalo v časoch, keď hudobné texty museli prechádzať schvaľovacím procesom, ako znášali umelci nezmyselné nariadenia socialistického režimu, napríklad zákaz používať prezývku Meky či mať pred televíznymi kamerami rozpustené vlasy.

„Novú generáciu fascinovali zákazy, ktoré my sme brali ako normálnu vec, že z Čierneho kvetu bol napokon Biely kvet, že nám sponkovali vlasy atď. Mňa to neprekvapovalo, pretože som sa do toho narodil, ale pre Honzu Vedrala to bol nepredstaviteľný svet,“ povedal Miro Žbirka.

Historky a zážitky, ktoré rozpovedal hudobnému novinárovi dopĺňa množstvo archívnych fotografií z minulosti i nedávnej súčasnosti, desiatky z nich neboli nikdy zverejnené. Nechýba kompletná diskografia vrátane obalov jednotlivých albumov.

„Prvýkrát som mal taký pocit, že si sám seba vážim, na minútu,“

žartoval Meky na margo prvého listovania v knižnej novinke z vydavateľstva Slovart.

„Normálne som to začal brať vážne. Som vďačný za to, že prvýkrát mám knihu, ktorá aj mňa pristihla pri tom, lebo väčšinou som sa snažil sa nebrať vážne celý život.“

Biografiu Miro Žbirka – Zblízka pokrstil gaštanmi fotograf Peter „Stanley“ Procházka, ktorý sa so spevákom pozná od detstva a v knihe má asi najviac fotografií.

„Vôňa gaštanov, kedysi stáli 2,50. Na to som sa vždy tešil v tomto jesennom období,“

prezradil Meky. Fanúšikov a čitateľov v zaplnenom kníhkupectve Martinus.sk sa mu podarilo rozosmiať niekoľkokrát.

„Meky je veľmi zábavný človek, to je vec viditeľná na prvý pohľad, ale to, čo ma na ňom fascinuje, je jeho posadnutosť hudbou,“

uviedol Honza Vedral a na margo „česko-slovenského muzikanta, ktorý nezaspal na vavrínoch“ dodal:

„Premýšľa o hudbe dňom aj nocou, neuveriteľne sa vyzná aj v súčasnej produkcii. Viem, že v Česku odporúča dramaturgom v rádiách nových umelcov, ktorých by mali hrať. Napríklad Jakea Bugga začali hrať české rádiá vďaka Mekymu.“

Zdroj a ilustr. foto : tasr

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *