Nádherná monumentálna výzdoba na banskobystrickej hlavnej stanici bola len nedávno vyčistená a tak žiari ešte viac ako predtým. Dlhé roky je pýchou nielen železničnej stanice, ale celej Banskej Bystrice.
Pôvodná hlavná stanica bola postavená v roku 1874 na trati zo Zvolena. Stála na miestach dnešnej reštaurácie Srdiečko do polovice 50. rokov 20. storočia. Stanicu postavili na bývalých lúkach obce Banská Bystrica na pravom brehu Hrona a na severovýchodnom konci mesta vo výške 347 metrov nad morom. Na stanici boli štyri dopravné koľaje. Okrem veľkej stanice existovala aj zastávka Banská Bystrica, ba aj stanička Banská Bystrica –Svätý Jakub. V roku 1884 sprevádzkovali trať z Banskej Bystrice do Podbrezovej a v roku 1913 pribudla 13,7 kilometra dlhá súkromná trať do Harmanca.
V roku 1936 sa začala výstavba trate z Banskej Bystrice do Diviak. Základný kameň prvého a najdlhšieho tunela slávnostne poklepal prezident ČSR dr. Eduard Beneš a prevádzku trate slávnostne otvoril prezident Slovenského štátu dr. Jozef Tiso. Keď sa v roku 1942 Banská Bystrica stala župným sídlom, cestujúcich vo vlakoch pribudlo. V roku 1996 sa Banská Bystrica stala krajským mestom znova, ale tentokrát sa už počet cestujúcich vo vlakoch nezvýšil.
V povojnových rokoch vybudovali v Banskej Bystrici nový staničný areál vrátane nových koľajísk. Do prevádzky bol uvedený 1. mája 1951. Železničná stanica Banská Bystrica leží v km 21,383 jednokoľajnej trate Zvolen osobná stanica – Banská Bystrica – Odbočka Dolná Štubňa a v km 21,341 trate Červená Skala – Banská Bystrica.
mp
Čistiace a umývanie práce vykonala firma SEROD s.r.o.