Jaro Dodok: Akokoľvek môže byť myšlienka dobrá, pokiaľ o nej ľudia nevedia, je bezcenná

Dnes sme sa porozprávali s mladým aktívnym Banskobystričanom Jarom Dodokom. Hovorí o sebe, že je aktívny Bystričan, ktorý sa zaujíma o to, čo sa v meste deje, ale najmä o to, čo by on mohol vytvoriť a priniesť do Banskej Bystrice, či už ako dobrovoľník alebo podnikateľ.

Celé Slovensko v roku 2012 zaregistrovalo tvoj „otvorený list médiám“, mal si vtedy len 17 rokov. Aká bola tvoja motivácia sa aktívne zaujímať o spoločenské dianie?

„Môj príbeh sa začal písať ešte na základnej škole, kde som mal taký prvý kontakt s médiami. V tej dobe som už písal pre regionálny bystrický portál, chodil som na množstvo podujatí, stretával sa s rôznymi ľuďmi, robil rozhovory, čiže som bol aktívnym tvorcom správ. Neskôr som aj založil celoslovenský študentský portál, kde som viedol redakciu a snažil sa poskytovať pozitívne spravodajstvo – písať o inšpiráciách, nápadoch, o tom ako môžeme my, mladí ľudia, Slovensko dopredu. Začalo ma iritovať, keď som videl niektoré publicistické, či spravodajské príspevky médií. Jedného dňa som si v televízii pozrel niektoré „kúsky“, ktoré ma tak rozčúlili, že som napísal otvorený list televíziám a vyzval novinárov, aby s tým niečo robili.“

Úryvok z listu
„Tento list som sa vám rozhodol zaslať z toho dôvodu, že už sa nemôžem pozerať na to, čo vysielate vo vašich televíznych programoch. Hanbím sa za niektoré slovenské médiá a za ľudí, ktorí ich znehodnocujú, ničia a menia na prostriedky, vďaka ktorým zveľaďujú svoj biznis. Nemám nič proti podnikaniu, dokonca sa o biznis sám aj zaujímam, ale rázne odmietam profitovať na ľudskej hlúposti, vulgarizmoch, aférach a intrigách.“

Už ako študent strednej školy si sa začal angažovať ako aktívny občan, študentský aktivista, podarilo sa ti založiť Radu študentov mesta Banská Bystrica.

„Je jednoduché kritizovať, ale pokúsiť sa niečo vytvoriť alebo zmeniť je už o niečo ťažšie. To bola výzva, ktorej som čelil, keď som zakladal Radu študentov, ktorá sa neskôr stala poradným orgánom primátora mesta. Stretli sme sa mladí ľudia a videli sme, čo v Banskej Bystrici nefunguje – zlá doprava, málo podujatí, že tu nie je študentský život a nevyužívame to, že sme študentské mesto. Tak sme začali písať projekty, získali sme pre mesto Banská Bystrica financie pre naše aktivity a začali sme robiť podujatia, koncert, športové turnaje, diskusie, školenia. Podarilo sa nám vytvoriť študentský orgán, ktorý zastupuje a reprezentuje študentov a snaží sa vybojovať podmienky v miestnej samospráve a myslím, že sme presadili dosť vecí z mládežníckej politiky.“

Bolo ťažké vybojovať si svoju pozíciu v samospráve?

„Pár krát ma rôzne „autority“ vyhodili z dverí, no veľmi rýchlo som sa naučil, že sa dá vrátiť oknom. Ja stále hlásam, že vek je len formalita a myslím, že my sme to v Banskej Bystrici dokázali, pretože nás prijali, rokovali s nami a boli sme rovnocennými partnermi.“

Robíš ale aj mnohé iné, netradičné aktivity ako Deň objatí, či Deň bublín. Prečo?

„S myšlienkou dňa objatí sme prišli ešte na strednej škole. Chceli sme ľudí vytrhnúť z každodenného stresu, vyčariť im úsmev na tvári a spraviť to v takom merítku, aby táto myšlienka zasiahla celé Slovensko a tisíce ľudí. Inšpiráciu sme našli na internete a v Banskej Bystrici sme spravili štyri ročníky. Tento rok sa už Hug Day uskutočnil v 25 mestách nielen na Slovensku ale napríklad aj v Hong Kongu či v Keni, čo je podľa mňa úžasné. Jednoduchou myšlienkou sa snažíme prísť k ľuďom.“

Len pred pár dňami sa na Námestí SNP uskutočnil Deň bublín, za ktorým opäť stojíš ty. Bol som tam a bolo úžasné vidieť, aká skvelá atmosféra tam bola a koľko ľudí prišlo.

„Bol som nesmierne prekvapený a doslova som neveril, koľko Bystričanov prišlo na podujatie, kde sa „len“ vypúšťajú bubliny. Som veľmi šťastný, že ľudia prišli, lebo tým povedali veľmi veľa. Povedali tým ľuďom, organizáciám aj politikom, že by sme sa mali spájať a že sú tu nejaké ľudské témy, ktoré by sa nemali ničiť, ale naopak posilňovať. Preto zbierame všetky nápady, aby budúci ročník bol možno pre tritisíc ľudí a nad Banskou Bystricou lietalo toľko bublín, že si to každý zapamätá.“

Strednú školu si už skončil a stal sa z teba podnikateľ. Čomu sa venuješ a čo ťa k tvojmu podnikaniu priviedlo?

„V médiách som videl veľmi veľa dobrých podujatí, organizácií alebo myšlienok, no uvedomil som si, že akokoľvek môže byť myšlienka dobrá, pokiaľ o nej ľudia nevedia, je bezcenná. A tak som hľadal spôsob, akým by som mohol pomôcť firmám a organizáciám odprezentovať to dobré, čo robia pre ľudí. Preto som pred dvomi rokmi založil reklamnú agentúru Mavio Media, ktorá dnes pomáha začínajúcim podnikateľom a malým a stredným firmám vytvárať nápady a dostávať ich medzi ľudí. Dávame tiež priestor študentom a mladým ľuďom, aby u nás mohli získať reálne praktické skúsenosti. Tvoria marketingové kampane, vymýšľajú slogany, natáčajú videá, učia sa fotiť a takto učíme ľudí robiť marketing za malé peniaze s veľkým efektom.“

Dlhú dobu ťa tiež vídavam na rôznych školeniach, kurzoch, konferenciách. Najmä v poslednej dobe už v pozícii rečníka. 

„Prvýkrát som stál na skutočne veľkom pódiu pred 400 ľuďmi na konferencii TEDx v Bratislave, kde som hovoril práve o tom, že vek je len formalita. Tam som zistil, aké dôležité je šíriť myšlienky a skúsenosti, aby mohli opäť niečo krajšie a lepšie vybudovať. Tiež som zistil, že nemôžem byť so sebou spokojný, pretože som tam pochopiteľne videl lepších rečníkov, lepších lídrov, lepších podnikateľov a aktivistov, tak som na sebe začal pracovať. Podľa mňa veľmi dôležitou úlohou lídra je odovzdávať svoje skúsenosti komunite a ťahať z nej ďalších lídrov, ktorí budú meniť veci k lepšiemu. Určite za to vďačím aj národnému projektu KomPrax, ktorý štyri roky ponúkal mladým ľuďom neformálne vzdelávanie. Zúčastnil som sa ho, získal som grant na zorganizovanie Novinárskeho dňa a potom som mal možnosť zažiť to aj z druhej strany, keďže som sa stal školiteľom a odškolil som 350 mladých ľudí. Tak som sa stal školiteľom a dnes sa snažím aj v tejto oblasti odovzdávať svoje skúsenosti.“

Na akých zaujímavých prednáškach, konferenciách si vystupoval?

„Prvá bola spomínaná konferencia TEDx Bratislava, ako stredoškolák som prednášal na univerzitách v Banskej Bystrici a Trnave, kde som študentom marketingu prednášal o tom, ako to funguje nám v praxi. Asi takou najväčšou skúškou odvahy bolo pre mňa vystúpenie na minuloročnom festivale Pohoda, kde som v podstate robil predrečníka súčasnému prezidentovi Slovenskej republiky Andrejovi Kiskovi.“

Často nosíš tričká so sloganom jednej nemenovanej značky, ktorý hovorí „Just do it“. Je to zámer?

„Je to moje obľúbené tričko. (smiech) Nie je ani tak motivačné ako praktické, pretože naozaj nestačí len myslieť, ale isť „do toho“ a spraviť to. Aj vystihuje moju povahu, že už sa o tom nebavme, ale poďme to spraviť, zrealizujeme tú myšlienku, ukážeme to ľuďom, inšpirujeme a nadchneme ďalších a tak sa zmení aspoň trochu k lepšiemu spoločnosť, v ktorej žijeme. Ja sa riadim princípom „Myšlienka – Slovo – Čin“.

Čomu sa aktuálne venuješ okrem podnikania a aké máš najbližšie plány?

„Zakladáme teraz dve občianske združenia, ktoré budú vychovávať mladých lídrov a budú pomáhať študentské médiá, aby sa študenti mali možnosť dostávať k informáciám, vedeli ich spracovávať ale aj tvoriť. Tiež pripravujem novinársku konferenciu, ktorá sa uskutoční v novembri v Banskej Bystrici. Bude to príležitosť pre študentov a Bystričanov, aby mohli nazrieť aj do zákulisia médií a zároveň to bude priestor sa o nich porozprávať.“

(pef)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *