Hubert Štoksa sa takmer 15 rokov venuje letectvu, v roku 2005 zorganizoval prvý ročník leteckých dní na Sliači, z ktorých sa stalo najnavštevovanejšie podujatie na Slovensku, ktoré každoročne navštívi viac než 100 tisíc ľudí. V minulom roku si prevzal z rúk primátora Petra Gogolu Cenu mesta Banská Bystrica za šírenie dobrého mena a výnimočný prínos pri organizovaní Medzinárodných leteckých dní SIAF.
Ako ste sa dostali vôbec k letectvu a myšlienke zorganizovať letecké dni?
„Moje podnikateľské aktivity ma zaviedli na Leteckú základňu Sliač a keď som pôsobil na základni, lietadlá mi lietali nad hlavou a akosi som sa do nich zamiloval a doteraz ma to neprešlo. Myšlienka spojiť tento môj koníček s projektom leteckých dní neprišla hneď, ale začal som sa aktívne zapájať do propagácie letectva a ďalších aktivít s ním spojených. Už v roku 2002 som spolupracoval na organizácii leteckých dní SIAD v Bratislave. V roku 2004 vznikla Slovenská letecká agentúra a hneď v tom roku sme sa stali jedným z hlavných reklamných partnerov SIAD 2004. V roku 2005 vstúpilo Slovensko do NATO, armáda sa sprofesionalizovala a nemala záujem ďalej organizovať letecké dni, naviac bratislavské letisko už na organizáciu takéhoto podujatia nevyhovovalo. Vtedy vznikla myšlienka zorganizovať pilotný ročník leteckých dní na Sliači, vtedy ešte pod názvom Slovak Air Fest.
Ako sa podarilo zorganizovať letecké dni s medzinárodnou účasťou?
„V roku 2008 sme zorganizovali ďalší ročník Slovak Air festu na letisku v Očovej, na ktorý doteraz ľudia spomínajú a často počúvam, že to bol jeden z vôbec najvydarenejších leteckých dní na Slovensku. V roku 2011 vyhlásilo Ministerstvo obrany verejnú súťaž na organizátora už medzinárodných leteckých dní. Po určitom váhaní sme sa nakoniec rozhodli do nej prihlásiť a podarilo sa nám ju vyhrať. V tomto roku sme zorganizovali prvé medzinárodné letecké dni SIAF na letisku Sliač. Som veľmi šťastný, že táto tradícia ostala tu a som hrdý na to, že najväčšie slovenské podujatie je organizované práve v našom regióne. Našťastie sa aj tu našlo niekoľko partnerov, ktorí projektu verili a bez ktorých pomoci by nebolo možné takéto podujatie zorganizovať.“
Organizácia tak veľkého podujatia je určite veľmi náročná. S akými najväčšími problémami ste sa za tie roky stretli?
„Celý rok pripravuje podujatie tím ľudí a dva týždne pred leteckými dňami sú také, že sa jednoducho nezastavíte. Predstavte si, že skončíme jedny letecké dni a za dva týždne už posielame pozvánky na ďalší ročník. Ja stále tvrdím, že mám jedno obrovské šťastie a to šťastie na ľudí. Organizačný tím tvorí približne 80 ľudí a počas SIAFuje to viac ako 600 ľudí, vrátane dobrovoľníkov, brigádnikov, policajtov, hasičov, či záchranárov. Projektovým manažérom a výkonným riaditeľom je Milan Konvičný, ktorý projektoval letecké dni SIAD v Bratislave. Letovým riaditeľom je bývalý vedúci skupiny Biele Albatrosy, pplk. Ivan Chvojka, inžiniersku letovú službu riadi Miroslav Hájek, bývalý technik Bielych Albatrosov a súčasný riaditeľ Múzea letectva v Košiciach. Tím je skutočne zložený zo špičkových ľudí z celého Slovenska, ktorých spája najmä láska k letectvu.“
Čo považujete za váš najväčší úspech?
„Keď sme v roku 2011 vyhrali súťaž, mnoho ľudí nám vravelo, že Sliač nie je vhodný na organizovanie takéhoto podujatia, lebo naň jednoducho neprídu návštevníci. Také prvé prekvapenie bolo, keď sme v tom roku privítali 60 tisíc ľudí. Taký druhý šok sme zažili v roku 2012, kedy sa nám podarilo priviezť americký bombardér B-52 a divákom sa predstavila aj legendárna talianska akrobatická skupina Frecce Tricolori. Vtedy sme privítali 125 tisíc návštevníkov. Keď som videl tie kvantá ľudí, ktoré sa hrnuli na letisko, tak som si len v duchu vravel „pane bože, kam ich ideme všetkých dať“.“ (smiech)
Na čo sa môžu tešiť návštevníci medzinárodných leteckých dní SIAF tento rok?
„Všetko nasvedčuje tomu, že tento ročník bude vôbec najväčší v histórii. Po troch rokoch sa opäť predstavia Frecce Tricolori, ktorí zanechali obrovskú stopu na Slovensku. Ďalšou zaujímavou skupinou je švajčiarska PC-7, ktorá sa predstaví na deviatich strojoch Pilatus a s veľkou pravdepodobnosťou uvidíme aj francúzsku skupinu Patrol de France. Diváci sa môžu tešiť aj na špičkový stroj F-18 Hornet, taliansky Alenia C-27J Spartan,či vrtulníky Sikorski UH-60 Black Hawk. Z historických lietadiel sa predstaví napríklad jeden z najlepších strojov 2. svetovej vojny, P-51 Mustang. Lákadiel na jubilejný 5. ročník SIAF je teda viac než dosť. Mojim cieľom je prekonať návštevnosť z roku 2012. Pokiaľ bude viac ako 125 tisíc návštevníkov, budem spokojný.“
Vy sám lietate? Ako trávite voľný čas, ako „dobíjate baterky“?
„Myslím, že by som nebol dobrý pilot. Mám veľký rešpekt voči pilotom, pretože hore sa chyby neodpúšťajú a keď chcete byť dobrým pilotom, musíte lietať a ja na to bohužiaľ nemám čas. No a ako trávim voľný čas? Hokej je moja srdcovka a HC´05 zvlášť. V zime sa venujem lyžovaniu a v lete chodím na ryby. No a strašne rád cestujem. Vždy keď môžem, tak vycestujem do sveta.“
Aké máte méty, ciele do ďalších rokov medzinárodných leteckých dní SIAF?
„SIAF je aj v zahraničí akceptovaný letecký deň, čo je samozrejme určitý záväzok a preto mojim cieľom je v prvom rade udržať vysoký štandard tohto podujatia. No a keďže chceme tento rok dosiahnuť rekordnú návštevnosť, pozývam všetkých na 5. ročník SIAF, ktorý sa uskutoční 29. a 30. augusta na letisku Sliač a všetkým návštevníkom želám nech si to poriadne užijú.“
(pef), foto: archív Hubert Štoksa