Slovensku hrozí kríza v starostlivosti o seniorov. Regionálni politici spúšťajú kampaň

Počet seniorov čakajúcich na miesto v domovoch sociálnych služieb sa za tri roky strojnásobil a naďalej rastie. Kým v roku 2014 to bolo 1700 seniorov, v roku 2017 už vyše 5500. Návrh zákona poslancov za Most-Híd, ktorý samosprávam berie viac než 150 mil. eur tento problém ďalej prehlbuje. Vo svojom vyhlásení to uvádzajú mestskí a župní poslanci. Návrh považujú za nezodpovedný. V snahe zabrániť jeho prijatiu spúšťajú celoslovenskú kampaň. Nevylučujú ani protesty pred NRSR.

Strana Most-Híd predložila návrh na zvýšenie nezdaniteľnej časti základu dane, ktorý v parlamente prešiel prvým čítaním. Dopady tohto opatrenia podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť budú alarmujúce. Samosprávy by v roku 2020 prišli o 149 mil. eur. Hoci by opatrenie viedlo ku zvýšeniu disponibilných príjmov rodín priemerne o 0,4 % , v prepočte by si polepšili len o 3,8 eura mesačne. Opatrenie tak zásadne ochudobní všetky obce a kraje na Slovensku a rodinám pomôže len nepatrne.

Obce majú na ramenách jednu z najväčších výziev dnešnej doby – postarať sa o seniorov, ktorých v našej spoločnosti kvôli starnutiu populácie stále pribúda. „Tisícky ľudí už dnes čakajú na umiestnenie v sociálnych zariadeniach po celom Slovensku a tento počet ďalej stúpa. Potrebujeme nájsť riešenie a takéto návrhy situáciu len zhoršujú,” konštatoval poslanec BBSK Mikuláš Pál.
Tento zákon sa okrem miest a obcí zásadne dotkne aj krajov. Samosprávy v tejto súvislosti pripomínajú investičný dlh v cestách, ktorý pred 17 rokmi na VÚCky preniesol štát. Z celkových 13 412 km ciest je viac ako 3 600 v havarijnom, alebo nevyhovujúcom stave. Krajom chýba vyše 320 mil. eur aby tento dlh dokázali odstrániť.
Na problém upozornili na jar 2018 prostredníctvom iniciatívy Cesty pre Slovensko a požiadali vládu o pomoc pri odstránení tohto dlhu. Vláda v priebehu roka poskytla na tento účel viacerým krajom bezúročné pôžičky v desiatkach miliónoch eur.

„Viac než 3600 km ciest II. a III. triedy, po ktorých denne jazdí väčšina občanov Slovenska, je v havarijnom alebo nevyhovujúcom stave. Sen o ich rekonštrukcii sa rozplýva každým takýmto populistickým návrhom poslancov NR SR,“

hovorí poslanec BBSK a viceprimátor mesta Brezno Martin Juhaniak na adresu návrhu na zvýšenie nezdaniteľnej časti základu dane z dielne Most-Híd.

Predstavitelia regiónov ďalej odmietajú argument, že za posledné roky im výrazne rástli príjmy z podielu dane fyzických osôb. Poukázali na to, že počas krízy vláde pomáhali konsolidovať verejné financie.

„Obce, mestá a kraje sa vzdali významného podielu poukázanej dane z príjmov fyzických osôb v najťažšom období, keď to krajina najviac potrebovala. Bez našej solidarity by štát nesplnil záväzok konsolidácie verejných financií. Podiel výnosu dane z príjmov sa samosprávam zvyšoval následne len postupne,“

uviedol krajský poslanec a primátor mesta Hriňová Stanislav Horník.

Takýto návrh môže prehĺbiť demografickú krízu v sociálnej oblasti a oddialiť nevyhnutnú rekonštrukciu ciest.

„Ak poslanci naozaj chcú počúvať hlas ľudí z regiónov ako Podpoľanie, tak rozhodne nepodporia takýto škandalózny zákon, ktorý škodí ľuďom,“

doplnil Horník.

Zástupcovia regiónov sú pripravení zabrániť prijatiu zákona všetkými dostupnými zákonnými prostriedkami.

„Zákon pôjde do druhého čítania v septembri. Dovtedy je čas presvedčiť poslancov, že je ten návrh nezodpovedný a hlúpy. Za seba môžem povedať, že aj so všetkými ostatnými zástupcami samospráv a krajov, ktorým na veciach záleží, urobíme všetko preto, aby tento zákon neprešiel,“

uviedol podpredseda BBSK Ondrej Lunter.

„Blížia sa parlamentné voľby. Politici majú často plné ústa toho, ako sú dôležití ľudia v regiónoch, ako Slovensko nie je len Bratislava, ako sa treba priblížiť a rozprávať aj s ľuďmi z najmenších obcí. S týmto im pomôžeme. Budeme sa veľmi konkrétne pýtať, ako budú regiónom a ľuďom pomáhať aj po voľbách. Prvou skúškou môže byť hlasovanie o tomto zákone,“

upresnil Lunter.

Vylúčené nie sú aj priame akcie.

„Ak sa má tento zákon schvaľovať a parlament o ňom chce naozaj hlasovať, treba počítať s tým, že starostovia, primátori a župani sa stretnú na spoločnom proteste pred Národnou radou,“

dodáva Tomáš Abel, primátor mesta Brezno.

Znenie celého vyhlásenia zástupcov regiónov:

Rekonštrukcia ciest sa odďaľuje. MOST-HÍD rozdáva z cudzieho

Pred vyše rokom sme spustili iniciatívu Cesty pre Slovensko. Našim cieľom bolo pomenovať príčinu a raz a navždy nájsť riešenie problému, ktorý nás všetkých trápi. Denne jazdíme po rozbitých cestách a za posledných 20 rokov s tým kompetentní nedokázali nič spraviť.

Keďže sme komunálni politici, zaujímali sme sa hlavne o cesty II. a III. triedy, ktoré sú v našej kompetencii. Z celkových 13 412 km ciest je viac ako 3 600 v havarijnom, alebo nevyhovujúcom stave. Krajom chýba vyše 320 mil. eur, aby sme tento investičný dlh dokázali odstrániť. To je zhruba cena výstavby 10 km úseku novej diaľnice.

Vyzvali sme vládu, aby nám dlh, ktorý sme získali od štátu, pomohla odstrániť. Vláda sa zachovala zodpovedne a viacerým krajom poskytla bezúročný úver v desiatkach miliónoch určených na rekonštrukciu ciest. Za túto pomoc sme všetci veľmi vďační.

Žiaľ, je to len malá čiastka oproti celkovej potrebe. Preto každé voľné euro z krajských rozpočtov zodpovedne prehodnocujeme a starostlivo investujeme do rekonštrukcie ciest.
Po vyše roku sme nútení sa opäť ozvať. Poslanci Most-Híd navrhujú upraviť daň z príjmu tak, že zásadne ochudobnia všetky obce a kraje na Slovensku a pritom nikomu poriadne nepomôžu.

Dopady tohto opatrenia podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť budú alarmujúce. Obce a kraje by prišli o milióny: „Navrhované opatrenie (by) v roku 2020 znížilo príjmy samospráv o 149 mil. eur.

“ Ľudia by si prilepšili o pár drobných: „Opatrenie by viedlo ku zvýšeniu disponibilných príjmov rodín priemerne o 0,4 %. Rodiny by si polepšili v priemere o 3,8 eur mesačne.“

Tento zákon sa okrem krajov zásadne dotkne aj obcí a miest. Obce majú na ramenách jednu z najväčších výziev našej doby – postarať sa o seniorov, ktorých v našej spoločnosti kvôli starnutiu populácie pribúda a pribúdať bude. Už dnes chýbajú kapacity v domovoch seniorov. V roku 2014 bolo na čakacích listinách viac ako 1700 seniorov, v roku 2017 už vyše 5500 a toto číslo neustále rastie.

Zriadiť a prevádzkovať zariadenia, ktoré im dokážu poskytnúť pomoc a opateru je v kompetencii obcí. Ak im poslanci budú takto nezodpovedne a bez dobrého dôvodu ukrajovať z rozpočtov, naša spoločnosť sa o seniorov nedokáže slušne postarať.

Mgr. Ondrej Lunter podpredseda BBSK ondrej.lunter@bbsk.sk +421 948 906 910

Sme nezávislí regionálni politici. Toto nie je ďalšia z mnohých predvolebných kampaní. Sen o celkovej rekonštrukcii ciest sa rozplýva každým takýmto populistickým návrhom poslancov. Demografickú krízu v sociálnej oblasti takéto návrhy ďalej prehlbujú. Nechceme sa na to len nečinne prizerať.

Ak sa má tento zákon schvaľovať a parlament o ňom hlasovať, treba počítať s tým, že spolu s ďalšími starostami, primátormi a županmi sa stretneme na spoločnom proteste pred Národnou radou.
Zákon pôjde do druhého čítania v septembri. Dovtedy je čas presvedčiť poslancov, že je ten návrh nezodpovedný a hlúpy. Za nás môžeme povedať, že aj s všetkými ostatnými zástupcami samospráv a krajov, ktorým na veciach záleží, urobíme všetko preto, aby tento zákon neprešiel. Ak poslanci naozaj chcú počúvať hlas ľudí z regiónov ako o tom stále hovoria, tak rozhodne nepodporia takýto škandalózny zákon, ktorý škodí ľuďom.

Tomáš Abel, primátor mesta Brezno

Stanislav Horník, primátor mesta Hriňová

Martin Juhaniak, poslanec BBSK

Ondrej Lunter, podpredsesa BBSK

Mikuláš Pál, poslanec BBSK

TS: Veronika Klesniaková, ilustračné foto: redakčné

Pozri tiež

V roku 2020 kraj investuje 58 037 000 eur do rekonštrukcie ciest, zariadení sociálnych služieb, stredných škôl či obnovy kultúrnych pamiatok

Aj v roku 2020 sú pre Banskobystrický samosprávny kraj prioritou bezpečnejšie cesty, kvalitnejšie sociálne služby …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *