Pohľad na Škodu 130 RS, na ktorej jazdil aj pretekársky František Kmeť ako amatérsky jazdec v rokoch 1981 – 1986 približuje návraty k ECCE Homo 1983 , teda Majstrovstvá Európy. František Kmeť bol Majstrom Slovenska v rokoch 1981- 1984 kedy povyhrával vo svojej kategórii preteky na Pezinskej Babe, Jankovom Vŕšku, v Štemberku Ecce Homo, zvíťazil a na Dobšinskom kopci, v Ostrej Lúke, vyhral tiež Ožďanské serpentíny, ba víťazne pokoril aj Jahodnú. Nikdy si pritom nepotrpel, aby o ňom médiá prinášali oslavné traktáty. V tom čase pracoval ako garážmajster a vodič Generálneho riaditeľstva Slovcepa a tak sa snímka i výsledky uchovali aj zásluhou archívu vtedajšej redakcie odvetvových novín Slovcepa. Foto: archív odvetvových novín Slovcepa.

Náš majster medzi majstrami historických monopostov má vizitku František Kmeť!

Priateľstvo so svojimi štvorkolesovými tátošmi je v srdiečku Františka Kmeťa zakorenené veľmi hlboko.

Možno má vlásočnice korienkov uchopené v období, keď na rýchlostnom okruhu v Moste pretekali začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia špeciálne cestné automobily A2 – 1 300 ccm a formuly Škoda. V Československej republike boli v tom čase automobiloví pretekári združovaní vo Zväzarme, ale reprezentačné povinnosti na seba prevzala už vtedy továrenská spoločnosť, presnejšie AZNP Mladá Boleslav. Naši, vtedy československí reprezentanti súperili s krajinami vtedajšieho socialistického tábora, ale do Mostu prichádzali i automobiloví jazdci zo západného sveta.

Táto fotografia je z pretekárskeho auta VW Golf GTI, na ktorom pretekal František Kmeť v rokoch 2001-2009. Fotografia pripomína, že práve Dobšinský kopec, na ktorom získal týmto historickým pretekárskym vozidlom – II. miesto v triede N-2000 na majstrovstvách Slovenska, v sebe skrýva veľa nepopísanej histórie aj s jeho pretekárskym kumštom a pretekárskou zručnosťou. Keď sme mu to povedali, zareagoval: „ … ale chlapci, veď pretekárov bolo aj na Dobšinskom kopci veľa. A z nich tam stáli na stupni víťazov aj iní!?..“ Sľúbili sme , že s podaktorými aj odtiaľ pre www.priekopnik.sk prinesieme historické príbehy. Ale o tom znova niekedy nabudúce. Foto: archív F. Kmeťa

Takým bol napríklad Rakúšan Wilhem Rabl na Porsche, ktorý bol v Moste vo svojej kategórii veľkým konkurentom československého reprezentanta Jaroslava Bobeka. Najmä v kategórii C9 – 1 300 ccm (tých kategórií je aj dnes napríklad i medzi veteránmi viac) mohli našim ako tak konkurovať zo socialistického tábora iba Poliaci, presnejšie továrenskí jazdci Fiat Polski. Táto kategória bola v tom čase zaujímavá aj preto, lebo v nej všetky motory pretekárov boli rovnako výkonné. Malé rozdiely na pretekových automobiloch boli v tom čase iba v brzdách a jazdných vlastnostiach.

Rozhodujúce z medzinárodného hľadiska boli úspechy československých pretekárov na výborne pripravených formuliach Easter MTX. Našimi úspešnými pretekármi boli vtedy napríklad Jiří Červa s Jiřím Rosickým. Jiří Červa jazdil na stroji MTX 1 – 02 . Veľmi kvalitne jazdil i ďalší československý automobilový pretekár Vladislav Bardovský, ale na Estonii 18 M.

Prečo to spomínať, keď budeme písať o Františkovi Kmeťovi z Banskej Bystrice? Nuž i preto, aby sme prakticky oživili, že automobilový šport z pohľadu celosvetového bol na Slovensku v tom čase v plienkach. A práve v takých podmienkach motorom na štyroch kolesách ako amatér upísal svoje srdiečko počerný elegán, málo hovoriaci, ale profesionálne konajúci v narábaní s automobilovou technikou – František Kmeť.

„Môj otec za svet nechcel, aby som sa venoval automobilovej technike. Nie raz ma odhováral, že je to svet omastených montérok a v zime, chlade, kým napríklad svet elektriky je v čistom a teplučkom prostredí. To však bolo videnie a vnímanie môjho otca. Moje bolo iné. Už v roku 1971 som skúšal na vlastnej cestovnej Škode jazdiť vo Zväzarme automobilové súťaže (rally)“

– zareagoval dnes 72 ročný vášnivý automobilový pretekár, ktorý svet motorov miluje nadovšetko.

Upísal mu celý svoj život. Priateľstvo s tátošmi na štyroch kolesách pre neho i dobro motoristického športu, automobilizmu vôbec, zostalo na celý život. Tí, ktorí ho dobre poznajú by o tom mohli rozprávať zaujímavejšie príbehy. Toto rozprávanie z jeho bohatej histórie bude ostatným íverom cesty veterána v jazde do vrchu. Ostatným, ale zďaleka nie posledným.

Automobilový šport je pre neho jednou veľkou láskou. Zbytočne mu budete nadhadzovať na smeč zaujímavé okamihy automobilizmu, zbytočne budete citovať z histórie výroky slávnych osobností o láske a motoroch. On pozná reč vlastného srdca k svetu motorov. Ak ju budete dlhodobo lúštiť a on vám dovolí preniknúť do jeho tajomnej trinástej komnaty možno tiež napíšete:

„Láska s automobilovým svetom, svetom pretekárskym na okruhoch či do vrchu nie je pre Františka Kmeťa len niečím spontánnym a inštinktívnym. Také bolo a zostalo jeho rozhodnutie, ktoré neustále potvrdzuje.“

Prečo úsmev na tvári Františka Kmeťa? Tí, ktorí ho poznajú prezradia, že ten jeho skromný úsmev je najkrajšou prirodzenou ozdobou jeho pretekárskej i bežnej komunikačnej tváre. Úsmev častejší ako jeho komunikácia o ňom samotnom. Napriek jeho skromnosti by mohol a mal byť súčasťou každého príbehu tejto nevšednej, veľmi pokornej a pracovitej osobnosti. Foto: archív odvetvových novín Slovcepa.

Ak sa chcete presvedčiť o pravdivosti jeho slov, skúste častejšie nahliadnuť, kde trávi aj v súčasnosti najviac času. Zistíte, pri svojom automobile. Pretekárskom. Keď muža jeho razenia spája pravá láska s motorom na štyroch kolesách o jednom sedadle vedzte, že on na seba berie celý osud svoj a stroja, ku ktorému priľnulo jeho srdce. Znovu budete načúvať čo porozpráva, keď sa ho snažíte vyzvedať o príprave na ďalšiu pretekársku sezónu a potom možno tiež zaknihujete: On vníma ten pretekársky stroj, jeho život ako svoj vlastný. Inak by sotva aj pri zrode týchto riadkov mohol okrem iného povedať:

„Aj za cenu námah a utrpení, smútku a radosti sa oplatí cítiť ako nový stroj zvoní sviežim životom a ešte nové obutie zabezpečiť, aby sme mohli spolu na automobilovom okruhu v Brne, preverenom svetovými automobilovými podujatiami znova overiť súzvuk stroja s ľudskou dušou.“

Potom smelo dopíšete i umom a zručnosťou. Ak roky máte možnosť sledovať to jeho skutočné majstrovstvo a sebavzdelávanie či sebazdokonaľovanie, možno sa odvážite preniesť na papier i túto skutočnosť:

„Človek je učeň, bolesť je jeho majstrom. A nič sa nenaučíš bez bolesti. Pravda, ak chceš skutočne pochopiť, že taká bolesť vie unikátne liečiť a dokonca prinášať tichú, skrytú radosť.“

Potom lepšie pochopíte od čoho sa odvíjajú v pretekárskej činnosti veterána, automobilového pretekára Františka Kmeťa, zisky dvoch titulov majstra Európy veteránov v jazde do vrchu, v kategórii historických vozidiel. V tomto roku sa pripravuje na svoju piatu sezónu takého súboja v rámci zóny strednej Európy. Tak na neho, ako i na ostatných pretekárov čaká 14 pretekov. Počas 4 rokov pretekania získal okrem dvoch prvenstiev aj dve druhé miesta. Ak sa ho náhodou po prečítaní týchto riadkov opýtate, kto, alebo čo bude jeho najťažšou prekážkou za ziskom tretieho titulu majstra Európy, iste aj vám stručne odpovie:

„Všetci moji súperi. Mal by medzi nimi byť aj minuloročný majster Európy v zóne strednej Európy Ondrej Chytil z Brna.“

Aj vy tvrdíte, že ide o skutočne veľmi skromného absolútneho majstra Slovenskej republiky v jazde automobilov do vrchu, historických vozidiel? Máte pravdu. Jeho Easter MTX – 1 – 03 súperí v spomenutej kategórii aj s oveľa historicky mladšími a obsahom silnejšími historickými vozidlami. Jeho monopost bude na štarte najstarším. Ale budú v ňom hrať rezké pretekárske tóniny oživené vnútornosti motora. V tomto období , najfrekventovanejšom zo všetkých čo sa týka prípravy monopostu, doťahuje detaily. Znova vlastnými rukami a vlastným kumštom. S len jemu vlastným fortieľom skutočného majstra.

„Majstrov volantu sme v tejto kategórii a hlavne na takom monoposte či v tejto kategórii monopostov mali viacerých. Okrem už spomenutých Jiřího Červu či Jiŕího Rosického a Vladislava Bardovského aj Petra Samohýla, Karola Jílka, ale aj Slováka z Bratislavy, Mariána Rajnohu. Jeho monopost tej istej značky i toho istého roku výroby je v už v múzeu. V Českej republike. Začiatkom apríla, presnejšie v jeho štvrtý deň, odskúšame v Brne našu pripravenosť.“

A v našej redakčnej skupine Športlandie.sk sa budeme snažiť dovtedy zaznamenať na stránky magazínu ďalší z mnohých príbehov zaujímavého a úspešného automobilového pretekára, alebo ak chcete majiteľa Autosu Kmeť v Banskej Bystrici – Františka Kmeťa.

Jozef Mazár

Pozri tiež

Dobrá správa pre všetkých fanúšikov streetart umenia v meste pod Urpínom

Po viac ako dvadsiatich rokoch sa Banská Bystrica dočkala legálnych plôch, určených na tvorbu graffiti …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *