Gymnázium v Novej Bani opäť láka žiakov, namiesto zániku sa rozvíja

Gymnázium Františka Švantnera v Novej Bani sa ešte v roku 2020 dostalo medzi tri školy, ktorým Banskobystrický samosprávny kraj ponúkol Plán záchrany. Napriek klesajúcemu záujmu žiakov im navýšil počty prvákov a poskytol tri roky na to, aby školu stabilizovali. Novobanskému gymnáziu sa to úspešne podarilo.

Počet žiakov zvýšili takmer o polovicu a záujem prvákov je každým rokom vyšší. Gymnázium Františka Švantnera v Novej Bani naplno využilo svoju šancu na záchranu, ktorú dostalo od Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK).

„My ako kraj sme podnet k záchrane gymnázia dali ešte v roku 2020, kedy sme školu podporili a napriek vtedajšiemu nízkemu záujmu sme sa rozhodli normatív na prijatie prvákov neznížiť, práve naopak. A kým v roku 2020 tu študovalo 63 detí, v aktuálnom školskom roku je ich 96, z toho len v prvom ročníku 29. Záujem o štúdium na tejto škole z roka na rok narastá, čo je dôkazom toho, že škola je opäť atraktívna a životaschopná,“

povedal predseda BBSK Ondrej Lunter počas dnešného verejného podujatia s názvom Jeden deň gymnazistom.

Práve podobné podujatia pre širokú verejnosť pomohli škole zvýšiť záujem rodičov i žiakov o štúdium.

„Keď som pred piatimi rokmi nastupovala do funkcie riaditeľky školy, bola situácia veľmi zlá, ale nestrácala som nádej. Vyjadrila som sa, že školu dokážeme stabilizovať, no musíme sa spojiť všetci – mesto, okres, rodičia, verejnosť, bývalí i súčasní žiaci a kolegovia. Musíme spolu komunikovať a presvedčiť rodičov a žiakov končiacich ročníkov základných škôl, že táto škola má nielen minulosť, ale aj súčasnosť a budúcnosť,“ povedala riaditeľka gymnázia Renáta Juhásová.

Absolventom tohto gymnázia je aj súčasný primátor mesta Nová Baňa a poslanec zastupiteľstva Banskobystrického samosprávneho kraja Branislav Jaďuď:

„Chcem sa poďakovať tak pánovi predsedovi BBSK ako aj poslancom, že chápali vážnosť situácie v Novej Bani a boli trpezliví v tom, že gymnáziu dali šancu a priestor na to, aby ukázalo čo v ňom je, potvrdilo svoje kvality a obhájilo svoju pozíciu.“

Kroky, ktoré škola podnikla, sa ukázali ako úspešné a v decembri minulého roka oficiálne, aj uznesením krajského zastupiteľstva, poslanci túto školu vyňali spomedzi tých, ktoré sa ocitli v Pláne záchrany.

„Sme veľmi vďační za to, že vedenie BBSK sa k nám neobrátilo chrbtom a podporilo našu snahu. Aj naďalej nám všetkým musí záležať na tom, že školu a prácu máme doma, že aj tu – v tomto regióne, žijú úspešní a vzdelaní ľudia a ak chceme, aby tu raz aj zostali, musíme spolupracovať. To, čo nás zviditeľňuje, je neustále informovanie verejnosti, pravidelné návštevy základných škôl v okolí a vzájomná výborná spolupráca, obrovská podpora mesta, zdieľanie informácií, úspechov, činnosti, obrazového materiálu všade, kde sa len dá,“

doplnila riaditeľka školy.

Do tvorby propagačných materiálov a výstupov o úspechoch školy zapojili aj žiakov, tí majú svoj školský parlament, zapájajú sa do rôznych súťaží či spravujú školskú sociálnu sieť.

„Školstvo je pre nás aj v tomto volebnom období prioritou – a to nielen z pohľadu investícii do rekonštrukcií budov a vybavenia škôl, na ktoré máme v rozpočte kraja tento rok 4,7 milióna eur, ale tiež rozvoja vzdelávania a potenciálu mladých ľudí, prostredníctvom našich ďalších projektov. Už dnes máme v našom kraji 8 škôl, pre ktoré sme získali viac ako 32 miliónov eur v rámci Catching-Up Regions na modernizáciu a skvalitnenie ich priestorov a vyučovacieho procesu. V šiestich ďalších školách máme vypracované rozvojové projekty, ktoré môžu zásadným spôsobom zmeniť budúcnosť školstva v našom kraji a našich detí – sú to projekty za viac ako 25 miliónov eur, o ktoré sa chceme uchádzať v rámci aktuálneho programového obdobia eurofondov,“

doplnil Ondrej Lunter.

Banskobystrický samosprávny kraj tiež zriaďuje 13 Regionálnych centier kariéry – v každom okrese jedno, ktoré mapujú potreby trhu práce a prepájajú základné školy, stredné školy a zamestnávateľov. Okrem toho má 7 funkčných centier práce s mládežou SPACE, kde nájdu mladí ľudia zázemie pre svoj rozvoj – využiť môžu coworkingové priestory, pomoc odborníkov z oblasti psychológie a koučingu či technológie v Innolabbe na rozvoj svojich technických zručností.

„Okrem toho sa nám za posledných 5 rokov podarilo takmer 4-násobne zvýšiť počet žiakov, ktorí sú zapojení v systéme duálneho vzdelávania. Zo 130 stredoškolákov v roku 2018 je to súčasných 493 detí z 18 škôl. Aktívnu spoluprácu so zamestnávateľmi v duáli má tak každá druhá odborná stredná škola zriadená krajom,“

uzavrel predseda BBSK.

BBSK, Lenka Štepáneková, foto : Vanesa Čierna

Pozri tiež

Kušnierske denníky-príbehy zabudnutých majstrov

Jedným z posledných miest, kde je kožušnícka práca živá v rodinnej tradícii, je obec Poniky. „Bardom“ aktívnych …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *