V stredu 29. apríla 2015 sa v priestoroch historickej radnice v Banskej Bystrici uskutočnila pod záštitou primátora Jána Noska konferencia o využívaní ekologických riešení v mestskej hromadnej doprave. Zorganizovala ju Banskobystrická regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory a Slovensko–čínska podnikateľská rada.
„Banská Bystrica veľmi úzko inklinuje k ekologickým projektom. Mesto má vozový park, ktorý je jeden z najmodernejších a najekologickejších v strednej Európe. Pokiaľ budú ďalšie výzvy, určite sa budeme uchádzať aj o ďalšie vozidlá v MHD,“ konštatoval primátor.
Zástupcovia čínskej spoločnosti CSR ZHUZHOU LOCOMOTIVE, ktorá je najväčším svetovým výrobcom elektrických lokomotív, vlakových súprav, či električiek, prezentovali riešenia pre ekologickú dopravu v mestách. Spoločnosť CSR ZHUZHOU stojí napríklad za projektom vysokorýchlostných vlakov Maglev a obrat spoločnosti je približne 20 miliárd eur. Konferencie sa zúčastnili zástupcovia viacerých samospráv, Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, ale aj spoločnosti SAD Zvolen, ktorá je prevádzkovateľom mestskej hromadnej dopravy v Banskej Bystrici.
„Vozový park verejnej dopravy v Banskej Bystrici patrí medzi najmodernejšie a najekologickejšie na Slovensku. Našim cieľom je nastaviť takú stratégiu ekologizácie dopravy, aby sme využívali technológie, ktoré sú už zavedené a osvedčené. Technológia superkapacitorov, ktorá dnes bola prezentovaná, začína byť jednou z hlavných technológií na ktorú sa v súčasnosti zameriava viac výrobcov vlakov či autobusov. Veľkou výhodou takéhoto riešenia je, že nepotrebuje napríklad trolejové vedenie,“ priblížil Marek Modranský z Dopravného podniku mesta Banská Bystrica.
Spoločnosť prezentovala moderné trolejbusy, ktoré však nepotrebujú elektrické vedenie, ale nabíjajú sa počas zastavenia v zastávke, ktorá je opatrená nabíjacou stanicou. Takýto trolejbus je schopný sa nabiť za približne 30 sekúnd na úroveň, ktorá mu umožňuje dojazd približne 5 – 8 kilometrov. Je to zaujímavá technológia, no vzhľadom k veľmi kvalitnému a modernému vozovému parku MHD v Banskej Bystrici, v blízkej budúcnosti pravdepodobne nebude v našich podmienkach realizovateľný.
Ako to funguje sa môžete pozrieť v krátkom videu.
(pef)