Takto sa môžete chrániť pred infarktom a mŕtvicou

Väčšine srdcovocievnych ochorení, vrátane infarktu či mozgovej mŕtvice, sa dá predchádzať zmenami životného štýlu. Tie by podľa odborníkov dokázali zabrániť 80 percentám predčasných úmrtí na kardiovaskulárne choroby.

„Ak máme pacienta – muža, ktorý má 50 rokov a nedbá na svoj vysoký tlak, skráti mu to život o sedem rokov,“ upozorňuje kardiológ profesor Róbert Hatala.

Napriek tomu však mnoho ľudí hodnoty svojho krvného tlaku nepozná. Hypertenzia je jedným z vyvolávajúcich faktorov srdcovocievnych príhod. Problémom je tlak vyšší ako 140/90 mmHg, priblížil Hatala. Osobám starším ako 50 rokov odporúča jeho hodnoty kontrolovať aj viackrát ročne. Odhaduje sa, že v súčasnosti žije na Slovensku viac ako 200.000 osôb vo veku od 45 do 64 rokov s mimoriadne vysokým rizikom vzniku srdcového infarktu alebo mozgovej porážky. Nemajú žiadne výraznejšie fyzické ťažkosti a preto nie sú motivovaní, aby si dali skontrolovať krvný tlak či hladinu cholesterolu. Mnohí z nich fajčia, väčšina z nich má nadváhu alebo obezitu a chýba im pravidelný pohyb.

Medzi rizikové faktory vzniku ochorení srdca a ciev, ktoré môžu ľudia sami ovplyvniť, patrí najmä nedostatok fyzickej aktivity, nezdravá výživa, fajčenie, nadváha alebo obezita, ako aj vysoký krvný tlak a cholesterol. Napríklad fajčiari majú dvakrát až trikrát vyššie riziko, že dostanú srdcový infarkt, ako nefajčiari. Predpokladá sa, že najmenej 80 percent všetkých srdcových infarktov u mužov mladších ako 45 rokov je spôsobených fajčením.

„Všetci vieme, čo je zdravý životný štýl,“ skonštatovala kardiologička docentka Eva Goncalvesová s tým, že nie je však také jednoduché ho dodržiavať.

Blahodarný vplyv na srdce má dostatok fyzickej aktivity. Rovnako je dôležité správne stravovanie. Zloženie stravy a obsah soli môže mať na srdce ochranný alebo naopak ničivý vplyv a jedlo tiež ovplyvňuje ostatné rizikové faktory. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie spôsobuje nedostatočný príjem ovocia a zeleniny až 1,7 milióna úmrtí ročne. Obezitológ Peter Minárik odporúča pre zdravé srdce stravu, v ktorej nebudú chýbať ryby, vláknina z rastlinnej stravy a ochrana srdca a ciev – nenasýtené mastné kyseliny.

Viac informácií o srdcovocievnych ochorenia možno nájsť na webe Únie pre zdravšie srdce www.presrdce.eu.

Zdroj a foto: tasr

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *