Nedostatok parkovacích miest je dlhodobý problém, ktorý pociťujú najmä obyvatelia veľkých sídlisk. Napriek tomu do ich budovania mesto takmer neinvestuje. Za štyri roky bolo vytvorených len 201 parkovacích miest.
V roku 2011 to bolo len 28 miest za 27 759 eur. O rok neskôr to bolo o niečo viac. V rôznych mestských častiach, na uliciach Kalinčiakova, Moskovská a Rudohorská bolo vytvorených polu 66 parkovacích miest. Celkové náklady presiahli 70 000 eur. V roku 2013 začala výstavba 99 parkovacích miest na Sládkovičovej ulici v Radvani. Tá bola dokončená minulý rok.
Súčasný viceprimátor a poslanec mestského zastupiteľstva Jakub Gajdošík (SMER-SD, SNS, SDKÚ-DS) ešte minulý rok navrhoval, aby príjmy z prenájmu parkovacích plôch (poz. red. z takzvaných „rezervačiek“) boli viazané na investície do budovania nových parkovacích plôch: „Myslím si, že je logické a slušné, aby postriedky, ktoré za rezervované parkovanie boli vybraté, boli spätne investované v tom istom priestore.“
Keďže mesto Banská Bystrica dlhodobo bojuje s nedostatkom financií v rozpočte, často aj príjmy z parkovania končili v iných rozpočtových kapitolách, než aby boli investované do parkovacích plôch. V tabuľke nižšie môžete vidieť rozdiel medzi príjmami a investíciam, tie predstavovali v minulosti len zlomok príjmov z parkovania. K príjmom môžeme ešte spokojne prirátať 40 001 eur ročne za prenájom parkovacích plôch spoločnosti MBB resp. EEI.
Investované | Príjem z prenájmu | |
2011 | 27 759,00 € | 251 898,00 € |
2012 | 58 517,00 € | 297 057,00 € |
2013 | 143 060,00 € | 306 422,00 € |
2014 | 126 930,00 € | 321 740,00 € |
Viceprimátor upozornil na to, že predpoklad pre budovanie nových parkovacích plôch je jednak majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a taktiež pripravená projektová dokumentácia. V tomto vidí veľké nedostatky.
Podľa štúdie Útvaru hlavného architekta, vypracovanej minulý rok, je potreba dobudovania parkovacích plôch v meste na úrovni viac ako 9 500 miest, z toho 4 500 len v Sásovej. Teraz je dôležité vyčleniť prostriedky najmä na prípravu projektovej dokumentácie. „Na to aby sme mohli stavať, musíme v prvom rade pripraviť kvalitné projekty,“ dodáva Gajdošík.
Správca parkovacieho systému, spoločnosť EEI, má do konca roka preinvestovať 2 000 000 eur okrem iného na zahustenie a periodickú obnovu parkovacích plôch, vybudovanie záchytného parkoviska pre návštevníkov mesta a j na vybudovanie nových parkovísk a to v rozsahu minimálne 350 parkovacích miest. Za viac ako štyri roky spoločnosť EEI nevybudovala ani jedno jediné parkovacie miesto.
Dá sa len ťažko predstaviť, že takáto situácia je trvalo udržateľná. Je jasné, že pokiaľ si samotné vedenie mesta neosvojí tému parkovania ako jednu z priorít, za chvíľu budeme zrejme svoje autá parkovať v okolitých dedinách, lebo na sídliskách jednoducho nebude kde.