Vedenie mesta Banská Bystrica sa ohradzuje voči vyjadreniam mimoparlamentnej strany Spolu

Vedenie mesta Banská Bystrica sa ohradzuje voči vyjadreniam mimoparlamentnej strany Spolu. Tá spochybňuje priebeh verejného obstarávania a nevýhodnosť ponuky, ktorú v súťaži na MHD v Banskej Bystrici predložili súčasní dopravcovia. Oblastná organizácia SPOLU už v septembri vyzvala primátora, aby zmluvu za takýchto podmienok nepodpísal. Mesto sa doteraz k tomu nevyjadrilo. Strana SPOLU na štvrtkovej tlačovej konferencii predstavila analýzu, ktorá poukazuje na neúmerne vysoké ceny služieb MHD v Banskej Bystrici vysúťaženej vo verejnom obstarávaní. Mesto odmieta akékoľvek spochybňovanie tendra, informovala hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková.

Na priebeh verejného obstarávania upozornil banskobystrický oblastný predseda strany Spolu Matej Bučko. Podľa Bučka sa do verejného obstarávania prihlásili iba súčasní dopravcovia, za ktorými stojí SAD Zvolen. Ich ponuku považuje za prestrelenú, ponúkli cenu, ktorá je o 50 miliónov eur vyššia ako pôvodne predpokladaná suma 90 miliónov eur na 10 rokov.

“Túto ponuku považujeme za prestrelenú a potvrdila to aj analýza, ktorú sme si dali vypracovať dopravným odborníkom. Občanom Banskej Bystrice hrozí, že primátor Nosko zatne v rozpočte mesta  sekeru, ktorú budú musieť zatiahnuť oni. Či cez zvýšené dane z nehnuteľnosti, cez zvýšené cestovné alebo by mesto muselo zredukovať poskytovanie iných komunálnych služieb,”

hovorí oblastný predseda strany SPOLU Matej Bučko. Zároveň pripomína, že už na jar muselo mesto zvyšovať daň z nehnuteľností, lebo mu chýbalo v rozpočte 2,5 milióna eur. Teraz hrozí v dôsledku nezvládnuteho verejného obstarávania deficit vo výške ďalších 5 miliónov eur ročne. Analýza strany SPOLU poukazuje taktiež na to, že za vysoké ceny nedostanú občania žiadnu nadštandardnú kvalitu.

“V porovnaní s porovnateľnými krajskými mestami budeme mať menší podiel trolejbusovej dopravy – naša doprava je menej ekologická. Ani v budúcnosti nebude naša MHD klimatizovaná a občania sa v busoch nepripoja na wifi. Dopravca bude môcť jazdiť na 13 ročných vozoch, ktoré budú na pokraji svojej životnosti,”

prezentoval zistenia expert strany SPOLU na dopravu Martin Pekár. Bučko hovorí, že SAD Zvolen sa voči obyvateľom Banskej Bystrice správa ako šmejdi predávajúci hrnce. “Akurát namiesto predražených hrncov, tu máme predraženú verejnú dopravu, za ktorú v susedných mestách platia o polovicu menej,” naráža Bučko na náklady v MHD v iných mestách. Podľa ponuky SAD Zvolen by stála doprava v Banskej Bystrici 3,99 eur na jeden kilometer, v Žiline to je 3,17 eura a v Prešove 2,50 eur na jeden kilometer. Keď porovnáme ceny iba za autobusovú zložku dopravy, tak v Martine je to 1,9 eura a v Ružomberku dokonca 1,6 eura na jeden kilometer.

„Ohradzujeme sa voči nepravdivým a tendenčným vyjadreniam mimoparlamentnej politickej strany SPOLU, ktorej chýbajú základné informácie a fakty k danej téme. Odmietame akékoľvek spochybňovanie tendra na dopravcov MHD v Banskej Bystrici. Pre mesto sú dôležité odborné stanoviská komisie, ktorá vyhodnocovala splnenie podmienok účasti v tendri, ako aj predložené ponuky.  Jej členmi boli profesor Jozef Gnap zo Žilinskej univerzity v Žiline, inžinier Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravy v Žiline a zástupcovia odborných útvarov mesta Banská Bystrica,“

 vyjadrila sa hovorkyňa mesta.

Podľa nej členovia politickej strany SPOLU nemajú absolútne naštudovanú zmluvu, chýbajú im základné informácie a fakty o téme, čo ukázali už aj vo svojich predchádzajúcich mediálnych výstupoch.

Ak vo svojich vyjadreniach spomínajú nejakú existujúcu analýzu, boli by sme radi, ak by nám ju doručili. Technické štandardy, o ktorých hovoria, sú súčasťou prílohy zmluvy, v ktorej  sú  zahrnuté všetky  požiadavky, ako by mali byť vozidlá MHD vybavené. Zverejnené sú v profile mesta Banská Bystrica na webovom portáli Úradu pre verejné obstarávanie,“ 

dodala.

Vedenie mesta sa podľa Marhefkovej už viackrát vyjadrilo, že je v jeho záujme vyjednať nižšiu sumu, ako ponúkli dopravcovia v tendri. Primátor Ján Nosko podľa nej intenzívne rokuje s dopravcami, aby sa dohodli na výhodnejších podmienkach a cenách pre mesto. Ako ďalej uviedla, po ukončení rokovaní s jednotlivými dopravcami, budú výsledky transparentne predstavené aj verejnosti.

„Stále platí to, čo sme  deklarovali na začiatku, že v našom záujme je prijať rozhodnutie, ktoré bude hospodárne a v záujme obyvateľov Banskej Bystrice. Trváme na tom, aby cestujúca verejnosť mala k dispozícii modernú a atraktívnu mestskú hromadnú dopravu. Doprava v Banskej Bystrici bude od 1. januára 2021 zabezpečená v plnom rozsahu,“

uzavrela hovorkyňa.

Riešenie strany SPOLU

Strana SPOLU vníma vzniknutý problém v dvoch rovinách. Prvou je mestom nezvládnutý priebeh verejného obstarávania, ktorý mohol odradiť prípadných záujemcov. To vyústilo do stavu, kedy si súčasný monopolný dopravca uvedomoval svoje dominantné postavenie na trhu, čo využil v ponúknutí nadsadenej ceny.

“Snáď aj na základe nášho podnetu zo septembra sa mesto neodvážilo zmluvu v takejto podobe podpísať. To treba oceniť, ale zároveň by mal primátor povedať, že čo je adekvátna cena za MHD v Banskej Bystrici. Podľa našej analýzy bola totiž už predpokladaná hodnota zákazky vo výške 90 miliónov eur predražená. Ak dôjde iba k symbolickej úprave ceny, stále zostaneme porazení my, občania Banskej Bystrice,”

dodáva Bučko.  Strana SPOLU preto primátora opätovne vyzýva, aby súťaž zrušil a vypísal novú. “Podmienky je zároveň potrebné nastaviť tak, aby bola umožnená skutočná trhová súťaž. Teda v prvom rade dať prípadnému novému dopracovi dostatočnú časovú rezervu na nábeh a zabezpečenie vozového parku a zázemia,” dopĺňa Pekár.

Zložitejším, ale pre budúcnosť mesta prijateľnejším riešením by bolo vytvorenie vlastného dopravného podniku. “Mesto by tak dostalo pod jeden dopravný podnik trolejbusovú aj autobusovú dopravu. Občania by zároveň mohli efektívnejšie kontrolovať použitie verejných prostriedkov a kvalitu, ktorú za ňu dostávajú,” dodáva na záver Bučko.

lm, zdroj: mesto BB, TS Matej Bučko, ilustračné foto: mesto BB

Pozri tiež

Ak žiadate o dotáciu mali by ste zbystriť pozornosť

Na poslednom zasadnutí MsZ schválili poslanci nový návrh Všeobecne záväzného nariadenia č. 12/2020 o poskytovaní …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *